Založ si blog

Mediálna blokáda politických strán v praxi

Médiá a novinári, ktorí v nich pracujú, by mali byť nestranní a informovať objektívne v oblasti, v ktorej sa realizujú. Túto myšlienku nám na žurnalistike vtĺkajú do hláv počas celého štúdia. Slovenské masmédiá sa aj skutočne prezentujú záujmom diváka zabaviť, poučiť a pri správach informovať nestranne a objektívne. O kvalite poučných a zábavných programov radšej pomlčím, vyjadrím sa len k spravodajstvu médií.

Najdôveryhodnejšie v tomto smere pôsobí „slovenská CNN“ – TA3, ktorá svoje zameranie charakterizuje takto:

OBJEKTÍVNE A OVERENÉ INFORMÁCIE
Hlavným posolstvom TA3 je vysielať objektívne, overené a nestranné informácie. V druhej dekáde svojho fungovania chce ešte viac prehĺbiť svoj kredit nezávislej a rešpektovanej televízie a byť uznávaným zdrojom informácií pre divákov, ako aj iné médiá doma aj v zahraničí.

Priestor „na živo“ dala dokonca aj takým subjektom ako Strana zelených (TU) či NaS (TU). O tlačových besedách KSS nielenže neinformovala, no zástupcovia TA3 ani len neprišli na tlačovú besedu. Pričom SZ či NaS majú preferencie prinajmenšom porovnateľné s KSS.

Zaujímavo bývajú obsadzované aj diskusné relácie Téma dňa či Klub3. Ako bolo avizované v Téme dňa, relácia bude rozdelená na dve časti, v druhej časti dostanú priestor zástupcovia politických strán na predstavenie jej programu. Začínať sa bude malými stranami V rozmedzí 9.1 – 12.1 dostal ako prvý šancu Ján Budaj, po ňom nasledovali Anna Belousovová z NaS a pani Mojsejová. Doposiaľ poslednou zástupkyňou politickej strany bola pani Dušatková z 99%. Odvtedy žiadny iný zástupca politickej strany svoju stranu nepredstavoval. (TU).  Podobné zloženie diskutujúcich bolo aj v ďalšej relácii Klub3, kde v pamätnom prvom vydaní prišli diskutovať pán Matovič a opäť pani Belousovová, Mojsejová a pán Budaj. O dva týždne na to dostal pán Budaj opäť priestor v rovnakej relácii spolu so zástupcami strán PaS, SZ a SOS (TU).

V tejto súvislosti sa naskytá otázka, či TA3 nepresadzuje určité politické sily. Bez ohľadu na to, či presadzuje alebo nie, má na to právo, je to komerčná TV a jej generálny riaditeľ si môže dovoliť povedať v súkromnom rozhovore aj to, že „Pokiaľ ja budem generálnym riaditeľom, tak komunisti si v TA3jke ani neškrtnú“. V tom prípade by ale admin ich webu mal vyškrtnúť slová ako OBJEKTÍVNE či NESTRANNÉ.

Najkontrastnejšie vidno mediálnu blokádu pri tlačovej správe KSS (TU), kde listom žiada predsedu EP o vyslanie medzinárodných pozorovateľov na marcové voľby, z dôvodu, že predstavitelia KSS po prečítaní spisu Gorila majú obavy o demokratický priebeh volieb. V Gorile o.i. František Határ (Ficov osobný tajomník) spomína, že má informácie o tom, že vo voľbách v r. 2006 boli niektorým stranám, konkrétne KSS a SF, odoberané desatiny hlasov. V prípade KSS, ktorá vtedy dosiahla 3,9% to mohlo stranu stáť miesto v parlamente. Žiadne médium informáciu nezverejnilo. Ako sa ukázalo, výstup o tejto informácií nepriniesli ani spravodajské agentúry.

Na otázku prečo, odpovedala len TASR a to nasledujúcim spôsobom:

“TASR sa správa v tomto smere zodpovedne a dáva priestor na komunikovanie volebných programov, kandidátnych listín všetkým politickým stranám, ktoré do volieb pôjdu na svojej web stránke. Do spravodajského servisu sa dostávajú výstupy z TB, či tlačové správy, alebo autorské správy redaktorov v prípade relevantných politických subjektov. Pred nadchádzajúcimi voľbami to sú parlamentné strany a z neparlamentných tie, ktoré sa v prieskumoch verejnej mienky vyhotovených relevantnými agentúrami s dostatočnou vzorkou respondentov, dostanú na úroveň troch percent. Samozrejme, že oficiálne prvé TB všetkých strán, na ktorých predstavujú svoj program, spravodajsky pokrývame.
Vo Vami vypichnutom prípade (žiadosť KSS o vyslanie medz. pozorovateľov pozn.) nejde ani o jeden takýto prípad. Pochopiteľne, že ak európske inštitúcie vyšlú na Slovensko počas volieb pozorovateľov, TASR bude o tomto fakte čo najpromptnejšie informovať (máme v Bruseli spravodajcu). Ale publikovať výzvu v súčasnosti na Slovensku (podľa našich kritérií) nerelevantnej strany sme vyhodnotili ako jeden z mnohých pokusov mnohých politických strán urobiť všetko pre zviditeľnenie sa.”

Dnes ale na portáli SME vyšla správa o tom, že o medzinárodných pozorovateľov žiada SNS (TU). Zdroj tejto správy je TASR. V tomto prípade ako je účasť medzinárodných pozorovateľov je, podľa môjho názoru, úplne jedno aká strana vyjde s touto požiadavkou, ich prípadná účasť by bola indikátorom toho, že s úrovňou demokracie na Slovensku niečo nie je v poriadku. Bolo by to prvý krát od roku 2002.

Nech s týmto prišla ktorákoľvek strana, je to jedno. Najdôležitejšie je, aby medzinárodní pozorovatelia boli skutočne prítomní. Zároveň je to však konkrétny príklad toho, ako médiá selektujú informácie len na základe toho, ktorá strana ich „vypustí do éteru“.

Pri TASR resp. pri verejnoprávnych médiách ešte chvíľu zostanem. Ukážeme si charakteristiku TASR a potom RTVS.

TASR: „Tlačová agentúra Slovenskej republiky je verejnoprávna, národná, nezávislá, informačná inštitúcia, ktorá poskytuje službu verejnosti v oblasti spravodajstva.“

RTVS: „Poslaním Rozhlasu a televízie Slovenska je slúžiť verejnosti tvorbou a šírením rozhlasovej a televíznej programovej služby, založenej na zásadách demokracie, humanizmu, etiky, pravdivosti, nezávislosti, profesionality a zákonnosti“

Nebudem rozoberať ďalej, prečo nezverejňujú ani tieto médiá výstupy o jednotlivých malých politických stranách, pýtam sa ale, nemali by byť ich zástupcovia aspoň prítomní na ich tlačových besedách? Skúsenosti KSS z poslednej TB o podaní trestného oznámenia v súvislosti s privatizáciou (TU), naznačujú, že v RTVS ani v TASR si to nemyslia. Čo si myslíte vy?

PS. Poprosím admina blogu, aby odkazy na články KSS nebral ako politickú reklamu, nakoľko tu zverejňujem aj tlačovky a relácie so zástupcami ďalších strán. Vopred ďakujem.

Artur Bekmatov

Slovenskí presstitúti v službách propagandy

12.09.2014

Pravidelne čítajúc správy a komentáre v slovenských médiách vidím, že spolu so zvyšovaním napätia medzi Ruskom a Západom sa názorová pluralita v slovenských médiách prepadá stále hlbšie viac »

Karol Polák: „Socializmus má k demokracii bližšie ako kapitalizmus. “

16.06.2014

Jeho nezameniteľný barytón približoval divákom v Československu počas niekoľkých desaťročí stovky športových prenosov. Bol pri všetkých úspechoch športovcov ČSSR. Napriek tomu, že jeho viac »

Novinárska servilnosť a voľby na Ukrajine a v Sýrii

05.06.2014

Z dôb socializmu je známy taký vtip na manipulačné praktiky vtedajšej žurnalistiky: „ Sovietsky vodca L.I. Brežnev si na návšteve USA dá preteky v behu na 100m s americkým prezidentom Jimmym viac »

Gazprom

Nord Stream 2 je reálnejší. Polovicu plynovodu zaplatia západné firmy

25.04.2017 06:19

Na výstavbu plynovodu Nord Stream 2, ktorý obchádza Ukrajinu a Slovensko, sa našli peniaze. Polovicu nákladov zaplatia veľké západné firmy.

Marine Le Pen

Le Penová sa dočasne vzdala vedenia Národného frontu

24.04.2017 22:27

Francúzska prezidentská kandidátka a šéfka ultrapravicového Národného frontu (FN) Marine Le Penová dočasne odstúpila z čela svojej strany. I

trump

Trump si pripomenul vyvražďovanie Arménov, slovo genocída nepoužil

24.04.2017 20:50

Zabíjanie Arménov osmanskými Turkami počas prvej svetovej vojny predstavuje jedno z najhorších masových zverstiev 20. storočia a "temnú kapitolu" v dejinách.

sady, ovocie, ovocné sady, jar, stromy, jarné mrazy, zmrznutá úroda,

Mrazivý apríl mení v sadoch pravidlá hry

24.04.2017 20:00

Nádej aj rozčarovanie sa zmocňujú ovocinárov a vinohradníkov, ktorí skúmajú v sadoch a viniciach škody na stromoch a kroch spôsobené minulotýždňovým mrazom.

Artur Bekmatov

Štatistiky blogu

Počet článkov: 53
Celková čítanosť: 184972x
Priemerná čítanosť článkov: 3490x

Autor blogu

Kategórie