Na slovenských pracoviskách pravidelne prebiehajú protesty proti prepúšťaniam či boje za dôstojné podmienky a dostačujúce mzdy. Tieto boje majú rôznu podobu – od vyjednávaní s vedením spoločnosti cez protestné zhromaždenia až po štrajky. Spoločné majú však to, že len málokedy sa tieto udalosti tešia takému záujmu médií ako detinské prekáračky politikov či škandáliky celebrít.
Poďme si ich preto spoločne zosumarizovať, pretože za dôstojný život sa na slovenských pracoviskách bojovalo aj v uplynulých dňoch.
V Dubnici príde o prácu 117 ľudí
ZTS Metalurg k 30. júnu končí svoju prevádzku. O prácu príde všetkých 117 zamestnancov. Medzi nimi sú ako kmeňoví zamestnanci, tak aj agentúrni či pracovníci na dohodu. Spoločnosť končí svoju prevádzku k 30. júnu, čo je zároveň dátum, kedy príde o prácu všetkých 117 zamestnancov. Vedenie skupiny Czechoslovak Group, ktorá je väčšinovým vlastníkom ZTS Metalurg ako dôvod prepúšťania uvádza neuspokojivé hospodárske výsledky.
Ako náhradu ponúklo prepusteným zamestnancom vedenie Czechoslovak Group možnosť zamestnať sa do firiem MSM Holding, ktorý takisto spadá pod Czechoslovak Group, alebo do podniku Vítkovice Heavy Machinery v Ostrave.
Bratislavskí vodiči si vybojovali zvýšenie miezd
Od 1. mája trvala v Dopravnom podniku Bratislava (DPB) štrajková pohotovosť. Odbory požadovali zvýšiť mzdové tarify všetkým zamestnancom DPB v kategórii R a vodičom MHD minimálne o 1,20 eura na hodinu. Pri zamestnancoch poberajúcich mesačnú mzdu zase požadovali navýšenie mzdovej tarify aspoň o 100 eur. DPB tieto návrhy neakceptoval a miesto toho navrhoval zvýšenie na úrovni 0,10 eura na hodinu.
Nátlak zamestnancov prostredníctvom štrajkovej pohotovosti bol nakoniec úspešný, keď sa 9. mája zástupcovia odborových organizácií s vedením dohodli na navýšení platov všetkých zamestnancov s platnosťou od 1. júla. Vodiči MHD si prilepšia o 10% a nedostatkové, kvalifikované robotnícke profesie si prilepšia o vyše 20%.
V Košiciach nepomohlo ani zastavenie MHD, vodiči bojujú ďalej
V Košiciach vyústili rokovania o zvýšení miezd až do ostrého štrajku, počas ktorého v období MS v hokeji niekoľko hodín nepremávala MHD s výnimkou trasy do nemocnice. Odborári s vedením DPMK rokujú už od konca februára, neskôr v priebehu marca vyhlásili štrajkovú pohotovosť a v priebehu mája dvakrát pristúpili k ostrému štrajku: 9. mája k dvojhodinovému a 22. mája k štvorhodinovému.
Zamestnanci DPMK požadujú tarifné zvýšenie miezd o cca 100. Podnik v súčasnosti zamestnáva 972 zamestnancov – z toho 530 vodičov. Priemerná mzda sa tu pohybuje na úrovni 1 088 eur v hrubom (cca 820 eur v čistom). DPMK im na oplátku ponúkla tzv. pitenky – zvýšený nárok na pitný režim, dochádzkový bonus vo výške 100 eur vyplácaný kvartálne, zvýšenie príspevku na poistenie o 10% a k tomu aj právnu ochranu vodičov v prípade nehôd.
Košicami pochodovali nespokojní zamestnanci U. S. Steel
Deň po zhromaždení odborárov dopravného podniku zažili Košice ďalší protest, tentokrát zamestnancov U. S. Steel Košice. Približne tisícka z nich prišla vyjadriť nespokojnosť so zvyšovaním miezd v podniku. Rokovania s vedením podniku sa ťahajú už od januára, no bez výsledku. V marci vyhlásili odbory štrajkovú pohotovosť.
V januári vstupovali do vyjednávania odborári s podmienkou zvýšenia platov zamestnancov o 120 eur pre všetkých, no postupne svoje nároky znížili – na rast tarifných miezd o 70 eur. Naproti tomu návrh vedenia podniku stále hovorí o navýšení tarifných miezd v priemere o 20 eur. V januári bol k vyjednávaniam prizvaný sprostredkovateľ z ministerstva práce a podľa najnovších informácií po tomto kroku spejú rokovania k záveru. Zamestnanci si prilepšia o 40 eur s účinnosťou od 1. mája.
K vodičom v Bratislave a Košiciach sa pridávajú aj prešovskí kolegovia
Štrajková pohotovosť vodičov prešovského dopravného podniku (DPMP), ktorá trvá od začiatku apríla, vyústila koncom mája do ostrého štrajku. 27. mája sa približne 200 zamestnancov dopravného podniku zhromaždilo pred areálom pracoviska, nakoľko ich zamestnávateľ odmietol vpustiť dnu. Mesto zriadilo krízový štáb a na 30 autobusoch zabezpečovalo dopravu 17 šoférov.
Odbory požadujú zvýšenie hodinovej mzdy o 0,70 eura od 1. júla a o ďalších 0,30 eur od 1. januára 2020. Vo štvrtok 30. mája sa dohodli, že príjmu i navýšenie mzdy o 0,70 eur na hodinu od 1. júla.
V DPMP pracuje 332 zamestnancov, z toho 190 vodičov. Oficiálna priemerná mzda v podniku je na úrovni 1050 eur, viacerí vodiči však upozorňujú, že reálna výška mzdy je nižšia.
Taliansky majiteľ s textilkou vo Svidníku končí. O prácu príde aj zvyšok zamestnancov
Agónia odevnej firmy ICA Svidník sa blíži do finále. Po tom, čo v apríli dostalo výpoveď 103 zamestnancov sa nasledujúci mesiac dozvedelo aj posledných 31 zamestnancov, že vo firme končia. Talianski majitelia presúvajú výrobu do Srbska a v spoločnosti nechali len približne 3 administratívnych pracovníkov, ktorí majú za úlohu dotiahnuť proces prepúšťania zamestnancov do konca.
Podľa odborov bola zvyšná tridsiatka zamestnancov z prepúšťania prekvapená – vedenie podniku ich o tomto kroku neinformovalo. Mzda sa tu pohybovala na úrovni 450-480 eur, pričom v minulosti malo vedenie podniku mnohé spory so zamestnancami s meškajúcimi a nevyplatenými mzdami, ako aj inšpektorátom práce pre pravidelné porušovanie viacerých pravidiel
Artur Bekmatov
Celá debata | RSS tejto debaty